4A Els joves parlen: quina educació volem?

El passat 4 d’ Abril tingué lloc un nou debat d’Algemesí al Debat, aquesta vegada el tema a tractar va ser: “Educació, quin model volem per al futur?”
Els ponents foren membres de les organitzacions polítiques juvenils. Hi assistiren a l’acte Xus Isabel en representació de Més Veu Jove, Marc Vendrell per part de Joves d’Esquerra Unida i Rafa Lluch representant a Joves Socialistes. Noves Generacions va refusar el seu lloc a la taula de ponents i a participar en el debat.

L’assistència de públic fou menor del que està acostumada aquesta plataforma. Malgrat que aquesta no fou massa alta, la participació entre els assistents, entre ells mateixa i els ponents fou constant, variada i enriquidora. Aquestes són en essència les postures dels tres joves representants dels partits:

    • Per part de Joves Socialistes, Rafa Lluch va ser molt crític amb la gestió del Partit Popular, tant en l’educació com en altres àmbits, i feia referència al tancament de RTVV que es feia per a invertir en educació segons el president Fabra, cosa que no es certa segons Rafa Lluch, perquè els xiquets continuen estudiant en barracons. També va afirmar que la inversió en beques ha disminuït considerablement provocant que es genere una gran desigualtat i que amb el PP no quede garantida la igualtat d’oportunitats. Tampoc una educació pública de qualitat. Per altra banda, Rafa es va desmarcar de la “mercantilització de la universitat” que anunciava Marc Vendrell, i va afegir que ell no estava d’acord i que Joves Socialistes es desmarcaven de aquesta postura del seu partit al pla Bolonya. No obstant va defensar les lleis educatives socialistes i sobretot la de Joan Lerma d’ensenyament en valencià.
      Com a model va proposar que es garantira la igualtat d’oportunitats i una inversió que puga garantir una escola pública de qualitat, però respectat el model mixt actual amb llibertat dels pares per a elegir el centre i la educació per als seus fills. També va fer menció a un sistema similar al de Noruega on es centrava en les particularitats de cada alumne.
    • Per part de Joves d’Esquerra Unida, Marc Vendrell va acusar aquesta llei Wert de classista perquè segrega des d’un primer moment en les revalides, i imita el model americà. També, va senyalar que anàvem cap aquest model per la mercantilització de la universitat, la falta de beques i la introducció d’un sistema de préstecs per a poder estudiar. A més, una llei sexista perquè finança a escoles que separen per generes, afegia Marc. A més, el ponent de Joves EU, va apostar per el model finlandès per els seus èxits educatius, i perquè garantitza la igualtat d’oportunitats, ja que es pràcticament 100% pública. El model que defensa Marc havia de ser aquest, perquè també garanteix la qualitat del professorat i la independència ideològica, i sobretot perquè es molt més barat que el concertat, i de més nivell. També va remarcar que la religió s’ha d’estudiar, és important conèixer-la però no es pot donar el punt de vista de l’església, per això va crítica el paper que adquiria en la nova llei del Partit Popular. Una llei que ha sigut la primera que ha posat d’acord a tota la comunitat educativa, però en contra, per tant aquest no es el camí a seguir, deia Marc.
    • Per part de Més Veu Jove, Xus Isabel afirmava que aquesta nova llei educativa ens retrotrau a temps inclús predemocràtic. També la va qualificar com a elitista, on cada vegada es genera més desigualtat. I sobretot disgregadora, perquè no reconeix la varietat lingüística, sinó que a més l’ataca. Va criticar que aquesta llei no vol persones lliurepensadores sinó que els interessa tindre mà d’obra o dit col·loquialment borregos. Després va analitzar detingudament la llei Wert, remarcant més de les seues característiques dolentes i emfatitzant en els problemes que generarà en un futur a tot el sistema educatiu.
      Com a model ideal, Xus ens va explicar també amb molt de detall en model de Finlàndia, prou d’acord en el que deia Marc. Però Xus destacava la importància que se li dona al mestre en aquest país, sent una de les professions més prestigioses i on els alumnes més brillants són els que fan educació infantil. També ens explicava les bondats d’aquest sistema i la importància d’un sistema públic fort i que es centre en les característiques específiques dels xiquets i la gratuïtat de totes les despeses.

Açò va dur al públic a fer intervencions que donaren molt que parlar després de les intervencions dels ponents. Una de les coses més nombrades va ser la decadència en el tracte ofert a l’alumnat amb necessitats especifiques. Hi hagué un interessant debat entre el públic i els ponents.

Els ponents acabaren aportant unes conclusions. En aquest torn de paraula, els ponents utilitzaren les seues intervencions per tal de recapitular tot allò parlat en el debat i remarcant la postura que cada organització política juvenil defenia.

Un dels moments del debat.

Un dels moments del debat.

Però, el més important va ser la interacció en el públic. Es tractaren diversos temes com la immigració i la segregació d’ètnies a les escoles del nostre poble i la seua difícil solució; la ideologia religiosa dels col·legis concertats d’Algemesí; les deficiències de les escoles concertades front a les públiques amb el tractament dels casos especials dels xiquets com el autisme. No obstant, una de les millors preguntes es va quedar sense resposta: és possible instaurar el model finlandès a Espanya o calen tantes reformes de tantes coses que seria impossible? Està el nostre país preparat o es una utopia?

Al remat, i malgrat ser poca gent en comparació en els altres actes, es va tindre un debat interesant entre el públic i els ponents que al cap i a la fi és la nostra intenció. Al final, pensar i reflexionar sobre aquest tema tan important ens va fer eixir en més llum del debat i amb les idees més clares sobre allò que necessitem per al nostre futur.

Anuncis

Quant a Algemesí al Debat

Plataforma independent de debat, fundada en 2013 i amb l'objectiu de fomentar la democràcia participativa.
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s